Toepassingen vitamine C

Behoudt sterke vaatwand

Vitamine C (ascorbinezuur) is van belang voor een goede conditie van uw bloedvaten. Het is gunstig voor soepele aderen en ondersteunt het behoud van sterke vaatwanden.

Goed voor uw skelet

Vitamine C ondersteunt uw botten en is van belang voor gezond kraakbeen. De vitamine is ook van belang bij het gezond houden van uw gebit.

Ondersteunt uw energieniveau

Vitamine C helpt energie vrij te maken uit vetten, koolhydraten en eiwitten uit uw voeding en activeert de natuurlijke energie in uw lichaam.

Stimuleert opname ijzer

Vitamine C verhoogt de ijzeropname en daarmee het ijzergehalte in uw bloed.

Zorgt mede voor goede weerstand

Vitamine C heeft een positieve invloed op uw immuunsysteem. Vitamine C draagt bij aan het behoud van een sterke weerstand in een koude omgeving en tijdens en na fysieke inspanning (sport).

Vrije radicalen vanger

Vitamine C helpt uw lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf en zorgt daarmee voor het behoud van gezonde cellen en weefsels.

Goed voor uw geheugen en zenuwen

Vitamine C is gunstig voor een goede geestelijke balans, draagt bij aan uw concentratie en is goed voor uw geheugen en gemoedstoestand. Ook is vitamine C van belang voor uw zenuwstelsel.

Draagt bij aan fitheid

Vitamine C helpt uw vermoeidheid en moeheid te verminderen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Per dag heeft u als volwassene 75 mg vitamine C nodig.

Als u zwanger bent of borstvoeding geeft, zijn de aanbevelingen respectievelijk 85 mg en 100 mg vitamine C per dag.

De maximaal veilige hoeveelheid is vastgesteld op 2000 milligram per dag.

Wist u dat …

  • u 33 sinaasappelen moet eten om aan 2000 milligram vitamine C te komen per dag te komen?
  • uw lichaam een teveel aan vitamine C gewoon weer uitplast?
  • vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer (en dat ijzer belangrijk voor u is na uw operatie)?