Gezond zijn en blijven

De opname van voedingsstoffen

Dat gezond eten belangrijk is voor een goede gezondheid is algemeen bekend. Via uw voeding krijgt u immers voedingsstoffen binnen die essentieel zijn voor uw lichaam. De opname van voedingsstoffen vindt plaats in het spijsverteringsstelsel (in uw darmen).

Verschillende soorten voedingsstoffen

Voedingsstoffen kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën, te weten: eiwitten (aminozuren), vetten, koolhydraten (zetmeel en suikers) en een groot aantal vitamines en mineralen. Andere belangrijke bestanddelen in uw voeding zijn vezels en water.

Macro en micro

Eiwitten, vetten en koolhydraten worden ook wel macrovoedingsstoffen genoemd. Uw lichaam heeft er veel van nodig omdat deze stoffen fungeren als brandstoffen in uw lichaam. Daarnaast zijn ze ook nodig voor de opbouw en het onderhoud van uw spieren, hormonen, organen, enzymen en uw bloed.

Vitamines en mineralen worden ook wel de microvoedingsstoffen genoemd. Vitamines  en mineralen  leveren geen energie, maar zijn nodig voor vele processen in uw lichaam

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

De Gezondheidsraad heeft voor bijna alle vitamines en mineralen aanbevelingen opgesteld voor de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Deze aanbevelingen worden de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) genoemd. Sommige mensen hebben een hogere behoefte, omdat ze niet alle voedingsstoffen binnenkrijgen en/of opnemen.