Over de rol van vitamines
bij vermoeidheid

Vermoeidheid

Meer dan de helft van de Nederlanders is soms vermoeid. Regelmatig ligt de oorzaak in een verkeerd voedings- en leefpatroon. Dit komt de laatste jaren steeds vaker voor. Het gaat dan met name om onvoldoende beweging en ongezonde voeding. Hierdoor raakt het lichaam eerder vermoeid. De energiestofwisseling speelt hier een belangrijke rol bij. Bij een inname van voedingsstoffen die ver onder de aanbevolen hoeveelheid ligt, probeert het lichaam zoveel mogelijk te bezuinigen.
Lees verder:

Vitamine B en vermoeidheid

In bewerkte voedingsmiddelen is een groot deel van het vitamine B complex vernietigd. Als u grote hoeveelheden geraffineerde voeding eet, heeft u kans dat u te weinig vitamine B binnen krijgt via de voeding. Hoewel bepaalde B-vitamines elkaar overlappen, hebben ze allemaal hun eigen eigenschap.

Tips bij vermoeidheid

Vitamine B is heel bepalend voor de energiestofwisseling in het lichaam. Het is daarom ook belangrijk om goed op uw vitamine B inname te letten. De opname van B-vitamines kan negatief beïnvloed worden door het gebruik van alcohol en geraffineerde producten. Gebruik om deze reden die producten met mate. Daarnaast kunt u beter kiezen voor volkoren producten, omdat deze meer vitamine B bevatten dan producten waar de vezels uit zijn gehaald (geraffineerde producten, zoals wit brood).

Naast het kiezen van volkoren producten is het belangrijk dat u op de suikerinname let. Suiker is niet goed voor het lichaam. Dit wil zeggen dat het lichaam extra moeite moet doen om suiker af te breken wat ervoor zorgt dat er meer energie naar de vertering van suiker gestuurd moet worden. Deze energie kan ook anders gebruikt worden, bijvoorbeeld voor de hersenen. Door op de suikerinname te letten zorgt u ervoor dat uw lichaam minder snel vermoeid raakt doordat de energie beter verdeeld wordt.