Voldoende mineralen en vitamines
helpen het maximale uit u te halen

Sport, voeding en vitamines

Sporten is gezond. Het verkleint de kans op ziekten en draagt bij aan het behoud van een gezond gewicht. Extra lichaamsbeweging zorgt automatisch voor een hogere energiebehoefte. Er wordt immers meer energie verbruikt. Naast meer energie zijn er ook meer vitamines en mineralen nodig. De keuze voor een gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk om in deze verhoogde behoefte te voorzien. Er kan ter aanvulling van de voeding een multivitamine gebruikt worden.
Gratis startpakket

Koolhydraten omzetten

Sporters verbranden meer energie dan mensen die lichamelijk minder actief zijn. Deze energie wordt geleverd door voeding. De koolhydraten in de voeding zijn voor sporters de belangrijkste energiebron. Om koolhydraten in energie te veranderen die het lichaam kan gebruiken, zijn vele omzettingen nodig. Vitamines en mineralen zijn van belang bij het goed laten verlopen van deze lichaamsprocessen.

Groepen met extra aandacht

Sommige sporters verdienen extra aandacht met betrekking tot hun voedingsinname. Hieronder staan voorbeelden van risicogroepen.

  • Vrouwelijke sporters
    Bij sporten als turnen en ballet moet vaak een strikt dieet gevolgd worden. Hierdoor wordt vaak minder gegeten dan het lichaam nodig heeft. Op die manier proberen deze sporters een 'ideaal' gewicht vast te houden.
  • Krachtsporters
    Indien er op het gewicht gelet moet worden om in een bepaalde gewichtklasse te komen, loopt de krachtsporter het risico op een onvolwaardige voeding. Voorbeelden van dit soort sporten zijn roeien, judoën en bodybuilding. Bij deze laatste sport kan er tevens sprake zijn van een eenzijdig voedingspatroon door het gebruik van te veel eiwitten.
  • Intensieve sporters
    Sporters die langer dan anderhalf uur per dag intensief trainen, hebben kans dat de reguliere dagelijkse voeding niet voldoende is om te voorzien in hun voedingsbehoefte.

Supplementen voor sporters

Een goede vitamine- en mineralenstatus is belangrijk om een goede sportprestatie te kunnen leveren. De keuze voor gezonde voeding draagt hieraan bij, eventueel aangevuld met een multivitamine voor extra vitamines en mineralen.

Bij het sporten wordt er meer zuurstof verbruikt. Hierdoor worden er meer vrije radicalen gevormd in het lichaam. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen deze vrije radicalen. Hierdoor kunnen de zwaarbelaste spieren van sporters verzorgen en bijdragen aan het herstel van spierweefsel na de training of sport.

Magnesium is een mineraal dat ingezet kan worden bij vermoeide en stijve spieren. Het verzorgt de spieren tijdens en na het sporten. Magnesium van FitForMe bevat magnesiumcitraat, een door het lichaam goed opneembare vorm.