Praktische tips
bij overgangsverschijnselen

Overgangsverschijnselen bij de vrouw

De overgang is een periode waarin het vrouwelijk lichaam verschillende veranderingen ondergaat. De vruchtbaarheid neemt af. Gemiddeld vindt tussen de 50 en 55 jaar de laatste menstruatie (de menopauze) plaats. De overgang zelf begint rond de 45 jaar en wordt in het begin nauwelijks opgemerkt.

Een van de eerste overgangsverschijnselen is een langere periode tussen de menstruaties. Naarmate de overgang vordert, kunnen er meer overgangsverschijnselen optreden die na de overgang meestal verdwijnen.
Lees verder:

Veranderingen in het lichaam

Overgangsverschijnselen worden veroorzaakt door veranderingen in de hoeveelheid progesteron en oestrogeen. De verhouding tussen deze vrouwelijk geslachtshormonen verandert, waardoor de overgang begint. Uiteindelijk neemt de hoeveelheid van beide hormonen af en ontstaat er een nieuw evenwicht na de menopauze.

Voorbeelden van overgangsverschijnselen

Een van de eerste verschijnselen die aan het begin van de overgang merkbaar zal zijn, is een langere periode tussen de menstruaties. Dit vindt plaats onder invloed van een vermindering van de oestrogeenproductie in de eierstokken. Oestrogeen regelt de menstruatiecyclus. Tijdens de overgang zal de afname van oestrogeen gevolgen hebben voor het lichaam. Er zullen ook veranderingen ontstaan die betrekking hebben op de vagina.

Tijdens de overgang kunnen de botten extra ondersteuning en aandacht gebruiken. Daarom is het belangrijk om dagelijks voldoende calcium en vitamine D binnen te krijgen via de voeding, welke de botopbouw bevorderen.

Voeding bij overgangsverschijnselen

Gezonde voeding kan ondersteuning bieden bij overgangsverschijnselen. Daarbij is het van belang dat u voldoende calcium en vitamine D binnen krijgt. Calcium zit voornamelijk in zuivelproducten, zoals kaas, melk en melkproducten. Vlees, vis en ei bevatten vitamine D. Daarnaast wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine, bak- en braadproducten. Door elke dag minstens 15 minuten buitenshuis te verblijven, wordt er tevens in de huid vitamine D aangemaakt. Gezicht en handen moeten hierbij ontbloot zijn. Bij vrouwen na de overgang en oudere mensen is de huid vaak wat dunner dan bij jonge mensen. De huid maakt dan moeilijker vitamine D aan.

FitForMe Overgang Balans en Vitaal 50+

De Gezondheidsraad raadt alle vrouwen boven de 50 jaar aan om dagelijks extra vitamine D te gebruiken ter versterking van de botten. U kunt uw voeding aanvullen met Multivitamine Vitaal 50+. Deze multivitamine bevat onder andere extra vitamine D.

Indien u overgangsverschijnselen heeft, dan kunt u FitForMe Overgang Balans gebruiken. Dit natuurlijke supplement biedt ondersteuning bij overgangsverschijnselen waardoor uw overgang rustiger zal verlopen.

Tips bij overgangsverschijnselen

  • Zorg voor een gezonde en gevarieerde voeding
  • Gebruik iedere dag 500-600ml zuivelproducten, zoals melk, yoghurt en vla; deze bevatten calcium
  • Dagelijks minimaal 15 minuten buitenshuis verblijven, zorgt voor aanmaak van vitamine D in de huid
  • Drink dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht. Voldoende drinken bevordert namelijk de doorstroming van de blaas
  • Houdt de urine bij aandrang niet te lang op
  • Het is van belang geen druk uit te oefenen om uw blaas te ledigen
  • Probeer er voor te zorgen dat uw blaas volledig leeg is na het toiletbezoek
  • Zorg voor een goede hygiëne van de vagina, was deze met water of speciale producten geschikt voor de vagina
  • Vermijd overmatig nicotine- en alcoholgebruik, deze stoffen prikkelen de blaas
  • Gebruik FitForMe Multivitamine Vitaal 50+ als aanvulling op de voeding
  • Gebruik FitForMe Overgang Balans ter ondersteuning van overgangsverschijnselen

De voedingstest

Gezond genoeg? Doe de voedingstest en u weet het in een paar minuten!

FitForMe Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven over gezondheidstips? Schrijf u in op onze nieuwsbrief!